Viimeinen tuomio.

Matt 25: 31-46

 

Tämä teksti on herättänyt paljon kysymyksiä.

- Mitä Jeesus tarkoittaa tällä vertauksella?

- Mitä tuomitseminen on?

- Keitä tässä tuomitaan?

- Mistä tässä tuomitaan?

- Millainen on tuomio?

- Mihin tuomittu tuomitaan, siis millainen tuomio julistetaan?

- Mitä pitää tehdä päästäkseen Taivasten valtakuntaa?

- Millainen on Taivasten valtakunta?  

 

Matteus,  kuka hän on? Perimätieto kertoo Matteuksen olleen Jeesuksen opetuslapsi ja ammatiltaan tulli-mies. Mistään Raamatusta tai muualtakaan ei ole löytynyt mitään mikä kumoaisi tuon perimätiedon. Joten voimme todeta kirjoittajan seuranneen läheltä Jeesuksen elämää.

 

Teksti on osa Jeesuksen Öljymäellä pitämää puhetta. Tuon puheen Jeesus piti vain pari päivää ennen kuin hänet naulittaisiin ristiin. Samaan aikaa Kaifaan palatsissa  olikin ylin papisto ja kansan vanhimmat koolla asian tiimoilta. ( Matt. 26:1-5) Tämän jälkeen Jeesus ei pitänyt julkisia puheita, vaikka paljon merkittäviä asioita tapahtuikin tuon jäljellä olevan parin päivän aikana. (Pääsiäisateria, ehtoollisen asettaminen, ennustus Pietarin kolmesta kieltämisestä, rukoilu Getsemanessa)

 

( Matt. 13: 47-50 ) Kuten tästä tekstistä huomataan on Jeesus puhunut jo paljon aikaisemmin vertauksen Taivasten valtakunnasta ja nämä kohdat ovat hyvin samanlaiset. Eli ihan uusia asioita Jeesus ei kerro, joskin kerronta on nyt suorempaa.

 

Tekstiä tarkastellessa huomaa nopeasti, ettei siinä oikeastaan ole kyse vertauksesta. Jeesus vain yksinkertai-sesti kertoo, mitä tulee tapahtumaan kun hän palaa maan päälle.Toki siinä on vertauksellisia piirteitä kuten lampaat ja vuohet, mutta muutoin sisältö on varsin suoraa kerrontaa.

 

Kerrataan vielä (Matt. 25: 31-33 ). Jeesus tulee kirkkaudessaan ja jakaa ihmiset kahteen ryhmään hyviin ja pahoihin. Jeesus vertaa itseään paimeneen,  joka jakaa vuohet omaan laumaansa ja lampaat omaansa. Kuu-lijoille tämä lauman jakaminen on varmasti ollut helppoa ymmärtää, sillä tiettyinä vuoden aikoina vuohien ja lampaiden jako omiin ryhmiinsä on ollut tuon ajan paimenen normaali ilta-askare, koska lampaat sietävät yökylmää paljon vuohia paremmin. Olin yllättynyt jo siitä,  että lampaita ja vuohia paimennettiin yhteisissä laumoissa. No, niinhän me ihmisetkin olemme samoilla työpaikoilla, harrastuksissa ja kaupoissa, niin hyvät kuin pahat. Toinen otetaan ja toinen jätetään, kuten vertaus edellisessä luvussa (Matt. 24:40,41) kertoo. Siinäkin työparista toinen jäi ja toinen lähti.

 

(Matt. 25: 34-40) Tämän osuuden lopusta voi huomata ”lampaiden” ihmettelevän itsekin,  milloin olemme tehneet jotakin hyvää lähimmäisillemme. Onko se niin luontaista,  ettei sitä tule ajatelleeksi? Voi olla, mutta erityinen suoritus se ei voi olla. He eivät ehkä ajattele tekevänsä jotakin Jeesuksen tai Jumalan hyväksi vaan ihmisille. Eiköhän kyse ole pitkälti meidän tuttavistamme,  joita olemme tavanneet ja auttaneet silloinkin, kun heillä on mennyt huonosti? Entä Taivasten valtakunta,  mikä se on ja kannattaako sinne pyrkiä? Taivas-ten valtakuntaa on mahdotonta kuvata, Raamatusta löytyy monta kohtaa,  jossa sitä kuvataan kultakaupun-giksi,  jossa on hyvä olla ja jossa ylistetään Jumalaa,  eikä siellä ole syntiä. Tämä onkin mielenkiintoista. Yritäpäs kuvitella meidän maailmaamme ilman syntiä. Se on todella mahdotonta! Synti hallitsee maail-maamme ja ihmistä siinä määrin vahvasti, ettei oikein voi edes kuvitella millaista voi olla ilman syntiä. Sen täytyy olla melkoisen mahtavaa.

 

(Matt 25: 41-45) Lähestymme kysymystä: ”Mikä sitten tekee tekstin vaikeaksi, jos se ei ole vertausta?”  Itselleni sen tekee se, että kerrotaan millaisia ovat vanhurskaat ihmiset ja millaisia tekopyhät. Kuten jo ar-vaatte, minun on paljon helpompi löytää itseni tuosta vuohien porukasta. Kuinka usein tulee käveltyä ohi apua tarvitsevasta, kuinka usein jätän yhteydenpidon, kun kaveri sitä eniten tarvitsisi?

 

Joitakin vuosia sitten entinen työkaverini oli vankilassa, ihan ansioistaan ei siinä mitään,  mutta silti edelleen kannan huonoa omaatuntoa siitä etten käynyt häntä katsomassa. Ei hän läheinen ystävä ole, mutta luulen, ettei hän olisi pahastunut, jos olisin käynyt katsomassa häntä. Ja joka ikinen kerta, kun luen tätä tekstiä, tuo asia vaivaa minua.

 

Ja kuten huomaat myös vuohet ihmettelevät,  milloin me jätimme auttamatta (jakeet 44 ja 45). Minulle syn-tyy vaikutelma,  että yhtä kaikki, vuohet ovat toimineet omasta mielestään oikein. Miten näin voi olla? Jo-tain oleellista heiltä on täytynyt jäädä huomaamatta. Ehkä meidän ei ole hyvä unohtaa ihmistä lähellämme vaikka kuinka kovasti halajamme Taivasten valtakuntaan  Jumalan luo.

 

Tässä ei kuitenkaan ole ristiriitaa armon kanssa. Teot, joita tässä mainitaan, kertovat siitä, miten vanhurs-kaus näkyy ihmisessä  tai oikeammin miten sen pitäisi näkyä. Vanhurskas, uskovainen, armosta osallinen,  ei tee numeroa tekemisistään vaan ne tulevat luonnostaa,  koska hän suhtautuu ”armollisesti” myös niihin joista hän ei voi hyötyä. Pitää muistaa, että Jumalan mielestä meidän parhaatkin tekomme ovat kauhistus. Niin se on. Usein me toimimme itsekkäästi ja vaikka autamme, samalla kerjäämme huomiota ja toisten kii-tosta. Emme ole pyyteettömiä.

 

Lampaat saavat vapauttavan tuomion ja vuohet tuomitaan ikuiseen tuleen, syvyyden kuiluun, pimeyteen,  jossa itketään ja kiristellään hampaita rikin katkussa. Näillä sanoilla kuvataan kadotusta, tilaa jossa ollaan ikuisesti erossa Jumalasta, ikuisesti. Ei ole muodikasta puhua kadotuksesta ja jotkut sen olemassa olon kiel-tävät ja jotkut sanovat, ettei kukaan ihminen joudu sinne. En oikein voi ohittaa sinne joutumisen riskiä,  kos-ka tässä Jeesus kertoo siitä mahdollisuudesta. Jeesus ei sano, ettei kukaan voi joutua kadotukseen. Ilmestys-kirjassa  kerrotaan myös viimeistä tuomiosta. ( Ilm. 20:10-15 )

Kyllä se tuomionpäivä on todellinen ja tuomio on myös todellinen,  eikä siitä voi valittaa. Se on kaikkein korkeimman oikeuden tuomio.

 

Viimeisellä tuomiolla, lopullisessa ja korkeimmassa oikeudessa,  on myös mahdollista saada vapauttava pää-tös, se jonka mukaan pääsee osalliseksi Taivaan valtakunnasta. Sinne pääsee ne, joille Jeesus lausuu: ”Tul-kaa tänne te Isäni siunaamat.”  Keille Jeesus ne sanat sanoo? Niillekö,  jotka tekevät kaiken tuon,  mitä teks-tissä kerrotaan?

Vaikka nopeasti luettuna voi vaikuttaa siltä,  että vain hyvien tekojen tekijät pääsevät Taivasten valtakun-taan,  niin aivan näin asia ei ole. Katsotaan tarkkaan. ”Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle… ” Lampaita, niitä jotka ovat oikealla puolella,  kutsutaan vanhurskaiksi, mutta vasemmalla puolella olevia ei kutsuta. Sa-moin vanhurskaiden pahoja tekoja ei muistella, vain hyviä tekoja otetaan esiin.  

Raamatun antamien tietojen perusteella tiedämme, että hyvätkin ihmiset tekevät syntiä. Ja toisaalta vuohi-laumaa kohdellaan toisin.  Heidän hyviä tekojaan ei muistella, vain heidän epäonnistumisensa otetaan esiin. Miksi näin erilainen kohtelu?

Tämä on linjassa Raamatun muun opetuksen kanssa. Taivaaseen on kaksi tietä, armon tie joka on ihmiselle oikeasti ainoa mahdollinen. Toinen tie on lain täydellinen noudattaminen koko ikänsä. Tämä ei käytännössä ole mahdollista,  koska perisynnin alainen ihminen ei pysty elämään koko ikäänsä synnittömästi.  Jos siis lähdet tälle tielle,  sinun kaikki pahat tekosi otetaan esiin. Jos lähdet Jumalan lahjoittaman armon tielle,  si-nun syntisi pyyhitään yli, eikä niitä muistella koska ne on sovitettu Golgatan ristillä. Tekojen tiellä kaivetaan esiin jokainen virhe,  mutta hyvillä teoilla ei ole merkitystä.

 

Vanhurskaat pelastuvat,  muut eivät. Ainoaksi pelastuksen tieksi jää lahjavanhurskaus. Joko otat sen vastaan tai et. Joko pelastut tai et.

 

Sainko tai saimmeko vastauksia alussa oleviin kysymyksiin? Ehkä minua ei enää pelota tuo teksti niin pal-jon kun se pelotti aikaisemmin.

 

- Mitä tuomitseminen on? Se on tässä lopullinen päätös siitä kuulutko Jumalan valtakuntaa vai et.

- Keitä tässä tuomitaan? Kaikki ihmiset. Mutta ne, jotka ottavat Jeesuksen antaman armon vastaan, saavat vapautuksen syvyyden kaivosta

- Mistä tässä tuomitaan? Synnistä, siis siitä ettet suostu Jeesuksen armahtamaksi.

- Millainen on tuomio? Lopullinen ja synkkä tai vapauttava ja valoisa

- Mihin tuomittu tuomitaan, siis millainen tuomio julistetaan? Niin, mihin ja kuinka pitkäksi aikaa? Tuliseen pätsiin.

- Mitä pitää tehdä päästäkseen Taivasten valtakuntaa? Eipä paljon mitään, suostua ottamaan vastaan Jeesuksen antama lahja, syntien anteeksiantamus.

- Millainen on Taivasten valtakunta? Kaunis ja hyvä

Matteuksen evankeliumin 25 luku jae 46

 

RESKA